fredag den 6. april 2018

En af de gode dage

Solen har skinnet hele dagen, mon ikke mange af os havenørder har haft travlt i vores haver. Jeg har i hvert fald. Jeg rev blade ud af bedene, men det blæste lige rigeligt til det. Der blev skiftet vand i havedammen, en åkande blev delt, der er i det hele taget arbejde til lang tid endnu, der er mange bede at rydde op i. Heldigvis er det dejligt vejr til det, det må gerne holde.
Dagen startede med den sædvanlige morgentur
 kartoflerne er sat og plastikken lagt ud for at holde på varmen
solen stod flot
og der var masser af rådyr
Jeg havde et bestemt ærinde:

jeg skulle ud til mit krokus sted, det er der jeg har mange af mine krokus fra. Der er så mange, at det ikke ses, at jeg tager lidt med hjem. Nu har jeg fået nok i haven, jeg kan bare dele dem jeg har, men flot er det, når de danner store grupper.
Krokus i skoven herhjemme i haven
I går aftes blæste det ret voldsomt her, dagen i går var grå og træls, men solen stod pænt op om morgenen
mere så vi nu ikke til den, jeg var ude om formiddagen, men om eftermiddagen blev det for koldt.
jeg tog et billede af Langemark i morgensolen
I haven kommer der mere og mere frem:
 Cleopatras nål titter op
en trillium mere
 en Martagonlilje tror jeg
 P. delavayi
og en af træpæonerne ved siden af
 den første påskelilje
 Tete a Tete nu helt udsprungne
 R. Daurilut springer mere og mere ud
 R. globigerum
og R. rex står klar med store fine knopper





Ja og så er der selvfølgelig påskeklokkerne, som er vældig glade for det lune vejr
Til slut solnedgangen fra i aftes.
God weekend - den må nydes. Hvis du får ekstra tid, så kig her på Henriks glimrende forslag til vores politikere og til DR. Vi må støtte op om det. 

25 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth
    Jeg nåede også et par timers havearbejde i det dejlige vejr, og det gjorde godt 😊 Der er meget, der skal klares på kortere tid, fordi vi ikke rigtig har kunnet komme til, men vejrudsigten ser da rigtig fin ud 😊 Dejlige billeder fra gåturen - hvor er du heldig at have et krokusdepot 😊 Her er tete a tete kun lige kommet op af jorden, så der er et stykke vej endnu. Hvor er der mange fine ting, der myldrer op hos dig - godt, at du kan nyde det nu, for i går var det godt nok for koldt.
    Rigtig god aften til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Endelig kunne du komme i haven, ja der er ikke meget tid til at nå det hele, når det er blevet så sent, men det må vi tage med. Ja jeg er meget heldig med det krokusdepot. Der er Tete a tete på vej op flere steder i haven, de er ikke alle lige langt. Ja det var heldigt, at det blev bedre vejr i dag, det er der mange, som har nydt godt af.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Ja hvor er det dejligt med lunere vejr - langt om længe :-). Sikke alle de fine ting der er kommet op hos jer. Her er vi ikke så langt fremme. I morgen står den på fødselsdag så søndag er det havetid for mig - og jeg glæder mig. Ha en dejlig weekend. Super fint indlæg Henrik har lavet. Han har så meget ret. Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Ja endelig kom foråret, det var sent. Ja det myldrer op af jorden, det er så dejligt.
      Godt du kan komme i haven på søndag, det bliver skønt.
      Ja det er et fint indlæg Henrik har lavet, han har nemlig ret.
      Du må også have en dejlig weekend.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Ja det blev rigtig fint vejr i dagens løb, selv om dagen startede ret kold men intakt med at vinden lagde sig blev det bedre og bedre. Nu er tiden vidst også inde til at jeg kan komme på rigtig havearbejde, så det må være det weekenden skal bruges på :-) det blir godt men nok også hårdt.
    Skønt med sådan et krokus bed hvor du kan "låne" hvis der er behov :-) de er heldigvis gode til at brede sig. Jeg har pludselig fået nogle hvide i græsplænen. Hvordan de lige er kommet der ved jeg ikke men et løg må være kommet på afveje. Det gør nu ikke noget og de får lov at stå.
    Hold nu op en påskelilje i blomst. Her varer det vidst lidt endnu inden den første blomstrer her. Her er heller ikke spor af liljer endnu. Heldige dig, ja lidt misundelse anes :-)
    Fortsat god aften og en rigtig dejlig haveweekend
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja heldigvis blev det fint vejr, vinden var kold i morges, da jeg gik min morgentur. Heldigvis bliver det fint vejr i weekenden, for de lover koldere vejr igen bagefter, nu kan du så nå at få ømme muskler i haven ligesom mig :) Ja det er fint med et krokusbed, hvor jeg kan låne. Jeg har også nogle, der er kommet i græsplænen, det må være nogle, der har sået sig.
      Der er ikke mange påskeliljer i blomst endnu, men de har taget et ordentligt spring her i det lune vejr i dag. De næste to dage sker der nok meget mere.
      Tak i lige måde - pas nu på musklerne.
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Sikken flot Trillium, flotte marmorerede blade!
    Ja nu brager det løs i disse lune dage - nattefrosten er også væk!
    Snart kan juleroser og den slags række stafetten videre!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja den var ret flot Trilliummen, de er svære at se mellem de visne blade.
      Nu kommer der rigtigt gang i det hele ja, det er jo heller ikke for tidligt. Mange helleborus skal først til at springe ud nu, så det varer lidt endnu med dem.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Ihh, hvor er der meget i gang i din have nu. En god start på foråret med så mange friske spirer, skud og blomster. Dejligt krokustæppe! Er det dit hemmelige sted på denne årstid?
    Og så er de bare god til at fange de flotte himle. Wow!

    God weekend!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja der er gang i min have nu, dejligt vi endelig får noget forår. Ja det er mit hemmelige sted på denne årstid, der er fyldt med vintergækker, bagefter kommer der krokus, det er så fint.
      Jeg kan ikke lade være med at tage billeder af flotte himle.
      Tak i lige måde
      hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Deilige crocus hos deg. Jeg lengter veldig etter vårblomster nå. Jeg hygger meg med dine blomster så lenge til mine kommer :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak for det, jeg kan godt forstå, du længes efter forår, godt du kan nyde mine billeder til det forhåbentlig snart kommer hos dig.
      Klem

      Slet
  7. Det er flot med sådan et tæppe af krokus, der har fået lov til at brede sig uden indblanding.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er det - til morgen så jeg et tæppe af snepryd og scilla, det er også flot.

      Slet
  8. Vidunderligt vejr i går, og i dag bliver ligeså flot. Jeg knoklede løs derude, for der er så meget, der pludselig skal gøres.
    Mange dejlige forårstegn, du har i haven. Her brager det også løs. Min klatrehortensia er fx meget langt og må snart springe ud med lækre lysegrønne blade. Mine første påskeliljer er også sprunget ud.
    God arbejdsdag :-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det var dejligt vejr i går, måske ligger I mere i læ, for her blæser det ½ pelikan, at rive blade ud af bedene er ingen spøg, så jeg må nok finde på noget andet, det er i øvrigt også ret koldt her hos os.
      Nu overhaler du nok mig, min klatrehortensia er ikke så langt.
      Også god arbejdsdag til dig.
      Kh Lisbeth

      Slet
  9. Nu er det da vist forår i Danmark 😀
    Fin Trillium, jeg har kigget efter mine, men de er ikke dukket op endnu. De står i skovhaven og det er nok det koldeste sted vi har, det er ikke mange dage siden frosten forsvandt fra jorden der.
    Weekenden ser fin ud også her hos os, men desværre bliver det nok ikke til meget havearbejde for mig, jeg er kommet på penicillin for bihulebetændelse, mig der slet ikke har været forkølet hele vinteren. Lidt sker der da Javsen er gået i gang med at udvide surbundsbedet i gårdspladsen, der skal fjernes en stor træstub tæt på huset, så det er vist bedst ikke at forstyrre ham for meget 😀
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja det er vel forår, her er det meget blæsende, men solen skinner da. Trillium er ikke så hurtige, når der for nylig har været frost i jorden.
      Ærgerligt med bihulebetændelse nu, men hvis det blæser er det nok bedst at blive inde. Det lyder godt med udvidelse af surbundsbedet. Godt Javsen kan lave noget, når du må blive inde.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Vilket krokusställe du har! Och många fina vårtecken. Jag har också börjat med lite vårjobb ute. Vädret har varit ljummet idag. Och krokusarna blommar som galna här också.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det er et godt krokussted. Dejligt at det også er ved at være vår hos dig, så du kan komme ud og vårjobbe.
      Tak i lige måde

      Slet
  11. I dag har jeg holdt foredrag i Rhodo foreningen i Horsens, så jeg har slet ikke nydt det fine vejr andet igennem bilruden. Men det var spændende mennesker at være sammen med og meget lydhøre. Sikken et eldorado for bierne med så mange krokus.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Det lyder spændende med foredrag i rhodoforeningen i Horsens, godt det var en succes, når du nu ikke kunne komme ud og nyde det gode vejr. Her var det køligt og blæsende, men heldigvis med lidt sol.
      Ja bierne er vilde med krokus.
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  12. Hyggelig å få være med deg på din morgentur. Nydelige bilder med både soloppgang og solnedgang.
    Så mange blomster som har kommet opp, våren er nok kommet mye lenger hos deg enn her hos oss. Men de aller første blomstene har vist seg fram.
    Ha fortsatt fin helg Lisbeth.
    Hilsen fra Turid

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Turid
      Hyggeligt at du ville med på min morgentur, det er sådan nogle dejlige ture på denne tid af året, altså hvis solen skinner :)
      Ja vi er nok kommet lidt længere end jer, men godt det går fremad hos jer også.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  13. Her var det køligt og blæsende, men heldigvis med lidt sol.


    Royal1688

    SvarSlet